Σελίδες

14 Οκτωβρίου 2010

Για την κατάληψη στη Νομική


Toυ Γιώργου Νικολού

Απολαμβάνοντας το σημερινό μου ρεπό, που ομολογώ ότι δεν μου έκατσε κι άσχημα, όπως φαντάζομαι και στους περισσότερους συμφοιτητές μου, σκέφθηκα να καταθέσω ορισμένες σκέψεις για το λόγο της αναγκαστικής ημερήσιας διακοπής, την κατάληψη στη Νομική. Για όσους δεν έχουν υπ’ όψιν τους τι ακριβώς συνέβη, χθες η Γενική Συνέλευση του Συλλόγου αποφάσισε -παρουσία όλων των παρατάξεων, πλην της ΔΑΠ- κατάληψη … μιάμισης ημέρας. Εν ολίγοις, από τις 5 και μετά την Τετάρτη και για ολόκληρη την Πέμπτη η Σχολή τελεί υπό κατάληψη. Ορισμένες παρατηρήσεις, λοιπόν, με αφορμή τις εξελίξεις:

1. Ας ξεκινήσουμε κλισεδιάρικα: όταν κατάληψη γίνεται 5 φορές το χρόνο, τότε η χρήση αυτού του μέσου καμιά επίδραση δεν έχει στη σκέψη των διαμορφωτών της κεντρικής πολιτικής. Το αυτί των αρμοδίων δεν πρόκειται να ιδρώσει για ένα φαινόμενο που έχει καταντήσει ρουτίνα σε βαθμό αναγωγής σε εθνική επέτειο. Από την άλλη, όλη αυτή η διαδικασία υποκρύπτει νομίζω και μια ναρκισσιστική διάθεση, κυρίως για τις αριστερές παρατάξεις που κατά κανόνα την προτείνουν: αποτελεί ένα απ’ τα λίγα...


...σημεία επικράτησης της δικής τους πολιτικής ατζέντας και ως τέτοια επιδιώκεται σχεδόν ανεξάρτητα από το εκάστοτε πολιτικό επίδικο. Οι μέρες της κατάληψης, με άλλα λόγια, λειτουργούν για ορισμένους ως σημεία εκτόνωσης και επαναστατικής γυμναστικής. Ενδεχομένως γιατί οι μεγάλες μάχες έχουν για αυτούς προ πολλού χαθεί.

2. Η συγκεκριμένη απόφαση κατάληψης –στο μέτρο που την παρακολούθησα απ’ έξω κι ενημερώθηκα εκ των υστέρων για τη διαδικασία διεξαγωγής της, λόγω αντικειμενικής αδυναμίας συμμετοχής- ήταν απολύτως νόμιμη. Συνεπώς, όσοι αμφισβητούν τη νομιμότητα της, αμφισβητούν ταυτόχρονα και τις αποφάσεις του φοιτητικού συλλόγου. Όσοι ήταν αντίθετοι σε μια τέτοιου είδους κινητοποίηση δεν είχαν παρά να βρίσκονται εκεί και να ψήφιζαν κατά της κατάληψης και υπέρ της συνέχισης των μαθημάτων. Γι’ αυτό και παρότι προσωπικά διαφωνώ, δεν έχω άλλη επιλογή παρά να πειθαρχήσω προς τη συλλογική απόφαση. Διαβάζω για τις γνωστές «θλιβερές μειοψηφίες». Οk, τα είπαμε, τα συμφωνήσαμε, οι γνωστοί 20-30. Με τις σιωπηρές πλειοψηφίες, όμως, δεν θα τα βάλει κανείς; Με τους ανθρώπους της σχολικής νοοτροπίας και την παντελή απουσία ίχνους έστω στοιχειώδους πολιτικοποίησης; Δύσκολες έννοιες θα μου πείτε, κοπιώδεις, έχουμε μάθει να τις ξορκίζουμε. Γιατί η ρουτίνα σπίτι-σχολή-καφές-σπίτι είναι πάντα ελκυστικότερη. Και μας δίνει το δικαίωμα να μιλούμε αφ’ υψηλού για τις «θλιβερές μειοψηφίες».

3. Όποιος αποφασίζει την κατάληψη ενός δημόσιου χώρου ευθύνεται αντικειμενικά για κάθε ζημιά που προκαλείται σε αυτόν και θα μπορούσε αντικειμενικά να προβλεφθεί-πολλώ δε μάλλον όταν αυτή έχει επέλθει επανειλημμένα σε αντίστοιχες περιστάσεις. Ακόμα περισσότερο, είναι υποχρεωμένος να αποκαταστήσει αυτή τη ζημιά με ίδιους πόρους. Συνεπώς, η καταστροφή πανεπιστημιακής περιουσίας από εξωσχολικούς ή μη θα πρέπει να απασχολεί αυτούς που αποφάσισαν και πραγματοποίησαν την κατάληψη και όχι το Ελληνικό Δημόσιο. Η επίκληση της φυσικής αδυναμίας και η λογική του «τι να κάνουμε;» δεν μπορεί να λάβει άλλη απάντηση από το «να μην κάνατε κατάληψη». Όταν γνωρίζεις ότι δεν είσαι σε θέση να ελέγξεις κάτι, τότε απλώς δεν προβαίνεις στη συγκεκριμένη ενέργεια, καταγγέλλοντας παράλληλα αυτούς που σε εμποδίζουν.

4. Η κινητοποίηση αυτή με εξοικείωσε με μια πρωτόγνωρη έννοια, αυτήν της «προληπτικής κατάληψης». Τούτο σημαίνει πως η αντίδραση δεν γίνεται εν όψει (τουλάχιστον στο αμέσως προσεχές χρονικό διάστημα) της ψήφισης, αλλά εν όψει της συζήτησης των προτάσεων που έχουν υποβληθεί. Δεν τα πάω καλά με την πρόληψη, όταν αυτή αφορά δράση αρνητική, από την προληπτική κατάληψη ως τον προληπτικό πόλεμο. Με παραπέμπει σε ένδεια επιχειρημάτων και μου θυμίζει δίκη προθέσεων. Η απάντηση που έλαβα και αφορούσε την προπαρασκευή του φοιτητικού κινήματος και την έγερση των αγωνιστικών ανακλαστικών του δεν με έπεισε, παρά μερικώς.

5. Εκτιμώ διπλά τους ανθρώπους που παρακολουθούν συστηματικά τα μαθήματα και τάσσονται υπέρ της διαδικασίας της κατάληψης. Ξέρω ότι η επιλογή τους είναι βαθιά ιδεολογική και γνωρίζω ότι το κάνουν πραγματικά με βαριά καρδιά, γιατί εξακολουθούν να αντιλαμβάνονται τη Σχολή ως χώρο παιδείας. Πιθανώς και ορισμένοι από αυτούς που προτιμούν τις Γενικές Συνελεύσεις απ’ τα μαθήματα να είναι εξίσου ιδεολόγοι, ωστόσο οι συγκεκριμένοι έχουν προ πολλού αφαιρέσει την παρακολούθηση απ’ την παλέτα των δυνητικών επιλογών τους. Όταν ζυγίζεις τα πράγματα που –κατά την προσωπική σου εκτίμηση- αντιλαμβάνεσαι ως προσωπικό σου και ως συλλογικό συμφέρον και επιλέγεις το δεύτερο, τότε είσαι απλώς αξιέπαινος.

6. Ένας απ’ τους ανθρώπους που εκτιμώ πάρα πολύ μου μιλούσε κάποτε για μια κατάληψη περί τα τέλη της δεκαετίας του ’70, τη χρυσή εποχή της πολιτικοποίησης και των πολιτικών νεολαιών, στη Φιλοσοφική των Ιωαννίνων. Μου έλεγε πως το πρόγραμμα της κατάληψης είχε ως άξονα τη διεπιστημονικότητα και την πολυπρισματική θέαση διαφόρων ζητημάτων και μου αφηγείτο το πώς η Μαρίνα Λαμπράκη-Πλάκα ρωτούσε γεμάτη ένταση σε κατάμεστα αμφιθέτρα «τι το επαναστατικό έχει ο κονστρουκτιβισμός;». Μας λείπουν αυτές οι σκηνές καθημερινής μυθιστορίας. Θα ήθελα να ζήσω μια εποχή που οι καταλήψεις θα ήταν έτσι φτιαγμένες ώστε να συγκεντρώνουν περισσότερο κόσμο από τη συμβατική διδασκαλία. Και θα προτιμούσα αυτό να γίνεται σε αίθουσες, όχι στις γλυκανάλατες βραδιές του Δρογώση και του Φάμελλου…

4 σχόλια:

  1. Η εποχή που οι καταλήψεις δεν θα είναι νωθρή διεκπεραίωση ή αναμάσηση αποστεωμένης και δογματικής πολιτικής αντίληψης δεν είναι ανεπίστρεπτα χαμένη. Καθένας μας και όλοι μαζί από κοινού κυοφορούμε αυτή την εποχή. Η κοινωνία ολόκληρη την κυοφορεί γιατί κουράστηκε πια να διεκπεραιώνει τη ζωή και να μην βιώνει, να πνίγεται στις τεχνητά ερεθισμένες επιθυμίες της αντί να ικανοποιεί τις πραγματικές ανάγκες της.

    Η νοσταλγία είναι καταδικασμένη σε γεροντική πλήξη αν δεν γίνεται Αναμνημόνευση. Η ενθύμηση του παρελθόντος δεν έχει νόημα αν δε μπολιάζει το παρόν. Και ένα είναι σίγουρο: οι εικόνες του παρελθόντος δείχνουν ότι αυτό που μας προδιαγράφουν ως μονόδρομο είναι μια ψευδαίσθηση. Ότι μπορούμε διαφορετικά. Επί του συγκεκριμένου μπορούμε να ξεφύγουμε από τον ανταγωνιστικό (προέκταση του homo homini lupus) φοιτητή-καταναλωτή που ζει εγκλωβισμένος στον υποσχετικό μα πεπερασμένο μικρόκοσμο του. Μπορούμε να δείξουμε ένα διαφορετικό πανεπιστήμιο από το πανεπιστήμιο-επιχείρηση που οραματίζονται για μας. Αρκεί να το θελήσει ο καθένας από μας.

    Η σημερινή κατάληψη μπορεί να αποβεί κάτι φθαρμένο και αδιάφορο. Μπορεί όμως να κομίσει και ένα προμήνυμα: "προμήνυμα κινδύνου" και προμήνυμα ενεργοποίησης. Η φυσιογνωμία του πανεπιστημίου πρόκειται να αλλάξει και μαζί του θα αλλάξει και η κοινωνία. Εμείς ποια θέση θα πάρουμε;

    Και τέλος δεν πρόκειται για πρόληψη (αν και "το προλαμβάνειν κάλλιον του θεραπεύειν" και η πρόληψη είναι προτιμητέα σε σχέση με την καταστολή-μη συγχέουμε την πρόληψη αυτή με του "προληπτικούς πολέμους" ή το δικαίωμα ασφάλειας γιατί δεν πρόκειται στις περιπτώσεις αυτές περί κοινωνικής πρόληψης). Τα επικείμενα μέτρα θα γίνουν επίσημη πρόταση σύντομα. Αν θυμηθούμε τις προτάσεις του ΠΑΣΟΚ το καιρό του νόμου-πλαίσιο, αν λάβουμε υπ' όψιν τη συνολική πολιτική αντίληψη της τωρινής κυβέρνησης, καθώς και τις διαρροές στον τύπο αλλά φυσικά και τα επίσημα δημοσιεύματα όσον αφορά την εκπαιδευτική διαδικασία ευχερώς θα καταλάβουμε ότι το πολυνομοσχέδιο είναι απτή πραγματικότητα. Και μήπως πρέπει να γίνει νόμος για να εναντιωθεί κανείς πολιτικά σε αυτό; Δηλαδή επί παραδείγματι πρέπει να καταργηθούν οι ΣΣΕ (ή να υποβληθεί συναφές νομοσχέδιο) για να απεργήσουν οι εργαζόμενοι; Η ιστορική πείρα έχει δείξει ότι οι κοινωνικοί αγώνες ούτε ξεδιπλώνονται έτσι, ούτε επιτυγχάνουν!

    Μέσα από τη συμμετοχή και τη συνδιαμόρφωση στις ανοιχτές συλλογικές διαδικασίες του συλλόγου μας μπορούμε μόνο να πάρουμε τις ζωές μας στα χέρια μας.

    Σταύρος (Μακρής)

    υγ: όντας μη εξοικειωμένος με τα blogs δεν ήξερα πως να δηλώσω την ταυτότητα μου διαφορετικά!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Μικρή διόρθωση: "Η ιστορική πείρα έχει δείξει ότι οι κοινωνικοί αγώνες ούτε ξεδιπλώνονται έτσι, ούτε επιτυγχάνουν" με αυτόν τον τρόπο!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Πολλά συγχαρητήρια για το κείμενο. Ειλικρινά πολλά συγχαρητήρια. Αυτό μόνο...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Σταύρο,

    Δεν έχω παρά να συμφωνήσω στο θεωρητικό σκέλος. Φοβάμαι όμως ακριβώς ότι αυτό απέχει από την πράξη έτη φωτός. Στενοχωριέμαι, πραγματικά στενοχωριέμαι, όταν βλέπω το πρόγραμμα της κατάληψης. Όταν καταλαμβάνεις έναν χώρο προετοιμάζεσαι, δουλεύεις, στήνεις πράγματα για να τον κάνεις όντως δικό σου, να δώσεις το στίγμα σου, να πείσεις ότι δεν είσαι διεκπεραιωτικά κάτοχος. Η ιστορία της Φιλοσοφικής των Ιωαννίνων που παραθέτω στο τέλος δεν είναι απλώς μια άλλη εποχή: είναι πολύ περισσότερο η έκφραση της νοοτροπίας ότι πιστεύουμε σε ένα άλλο πανεπιστήμιο και σας δείχνουμε ποιο είναι αυτό.

    Ποιο είναι το πανεπιστήμιο που θέλει η κατάληψη του σήμερα; Ποια ακριβώς είναι η θετική της πρόταση; Τι κομίζει και εφαρμόζει ως μικρογραφικό υπόδειγμα;

    Και απευθύνομαι σ' εσένα γιατί όντως πιστεύεις ότι "Η εποχή που οι καταλήψεις δεν θα είναι νωθρή διεκπεραίωση ή αναμάσηση αποστεωμένης και δογματικής πολιτικής αντίληψης δεν είναι ανεπίστρεπτα χαμένη." Εμάς τους υπόλοιπους δύσπιστους μπορείτε να μας πείσετε γι' αυτό; Μπορείτε να φέρετε κόσμο που δεν έχει καμία σχέση με τη Σχολή στην κατάληψη; Να την κάνετε ένα εναλλακτικό σύμπαν.

    Γιατί μέχρι στιγμής νομίζω ότι δεν είναι σχεδόν τίποτα απ' όλ' αυτά. Γιατί, ξαναλέω, η δημιουργία ενός αλλου περιβάλλοντος δεν είναι κάτι εύκολο, θέλει κόπο και μεράκι. Στην ίδια λογική, δεν θα ήταν άσκοπο όταν διοργανώνεται μια κατάληψη να έχει γίνει εκ των προτέρων ένας στοιχειώδης προγραμματισμός για τις δράσεις και επαφές με τους κατάλληλους ανθρώπους.

    Εν ολίγοις, στο βαθμό που η κατάληψη είναι ελάχιστα πρωτότυπη και καινοτόμος γίνεται εξίσου τυπική με τη σχολική ρουτίνα την οποία έχει μόλις διασπάσει. Γι' αυτό μιλώ για "ναρκισσιστική διάθεση" συχνά, χωρίς πραγματικό αντίκρυσμα.

    Όσον αφορά το περιεχόμενο της κινητοποίησης, προφανώς δεν περιμένει κανείς το νόμο για να αντιδράσει, εφόσον διαφωνεί. Εδώ όμως δεν υπάρχει καν συζητούμενο νομοσχέδιο, είμαστε σε στάδιο εικασίας και επεξεργασίας γενικών και αφηρημένων προτάσεων.

    ΥΓ. Ελπίζω να μην εθίγης που σε "έδωσα", χρησιμοποιώντας την απάντησή σου, στο μέτρο που την αναπαρήγαγα πιστά.

    ΑπάντησηΔιαγραφή