Σελίδες

9 Δεκεμβρίου 2010

Διαβούλευση με κλειστές σχολές και προκαθορισμένες προθέσεις

Του Μάκη Μυλωνά

Το κείμενο αυτό δεν καλύπτει τόσο μια ανάγκη έκφρασης μου για το μέλλον του Πανεπιστημίου αλλά στην ουσία ένα μακροσκελές σχόλιο στην καλά τεκμηριωμένη ανάρτηση του Παναγιώτη Τσιάλα με τίτλο "Διαβούλευση για το αυτοδιοίκητο" που δημοσιεύθηκε χθες σε αυτό εδώ το blog.

Διαβάζοντας κανείς το κείμενο, βρίσκεται για ακόμα μια φορά αντιμέτωπος με τα πραγματικά αδιέξοδα του σημερινού Πανεπιστημίου που αφορούν κυρίως τον τρόπο σκέψης των φοιτητών, ειδικά των πολιτικά και παραταξιακά ενεργών.

Αν κάτι απαιτεί ένας διάλογος είναι κυρίως οι καλές προθέσεις και για όποιον μπορεί μια έγκυρη επίκληση των πραγματικών γεγονότων. Σε ένα άρθρο λοιπόν με το οποίο συμφωνώ απόλυτα στα περί του νέου νομοσχεδίου, εντόπισα αρκετές μισές αλήθειες, όμορφα βολικές γι'αυτoύς που εργολαβικά έχουν αναλάβει την υπεράσπιση των δικαιωμάτων μας.

Το κείμενο ξεκινά με την περιγραφή της πρόσφατης επικαιρότητας των Δημόσιων Πανεπιστημίων που είναι γεμάτη καταλήψεις και "αγώνες". Ξεχνά ο συντάκτης να αναφέρει ότι οι περισσότερες καταλήψεις είναι εθιμοτυπικές...


...λόγω της 6η Δεκεμβρίου, ίσως όμως και να θεωρεί δεδομένο το ψευδεπίγραφο της συγκεκριμένης δικαιολογίας. Εξάλλου οι πορείες ήταν γεμάτες με κραυγές κόντρα στο ΔΝΤ σε μια ιδιότυπη προσπάθεια να τιμήσουμε τη μνήμη ενός θύματος της αστυνομικής αυθαιρεσίας κι όχι της αιμοσταγούς καπιταλιστικής αγοράς.

Στην αμέσως επόμενη γραμμή, ο ίδιος συντάκτης τονίζει ότι οι περισσότεροι φοιτητές δεν είναι ενημερωμένοι για τις εξελίξεις, παρ'όλα αυτά "Τα ελληνικά πανεπιστήμια βρίσκονται –για ακόμη μια φορά- σε αναβρασμό". Δεν βρίσκονται λοιπόν σε αναβρασμό τα ελληνικά Πανεπιστήμια αλλά οι γνωστές-άγνωστες αντιδραστικές παρατάξεις οι οποίες έχουν ήδη προχωρήσει αυθαίρετα στην κατάληψη της Νομικής Σχολής των Αθηνών μέσα από μια συνέλευση-παρωδία που βίασε για ακόμα μια φορά κάθε έννοια δημοκρατικής νομιμότητας. Η σχολή κλειστή λοιπόν και οι φοιτητές όχι ενημερωμένοι. Πώς θα ενημερωθούν; Μέσα από τα αγωνιστικά status εκείνων που αναζητούν με το ζόρι "της γενιάς μας τα Πολυτεχνεία";

Αμέσως μετά, το άρθρο του Παναγιώτη κατηγορεί όσους πιστεύουν ότι οι φοιτητές αντιδρούν δίχως λόγο κι αιτία, ο ίδιος έγραψε ότι οι περισσότεροι φοιτητές δεν είναι ενήμεροι για τις εξελίξεις! Η αντίφαση προφανής όπως προφανής είναι και η ξεκάθαρη διάθεση του κειμένου να δικαιολογήσει τις αυτοκαστροφικές πρακτικές που επιλέγουν ξανά οι παρατάξεις της Αριστεράς για να διαμαρτυρηθούν κόντρα σε ένα πραγματικά μέτριο νομοσχέδιο.

Πριν ο Παναγιώτης αναλύσει εξαιρετικά τα κακώς κείμενα του νομοσχεδίου, κάνει ακόμα μια...στάση αναγνωρίζοντας τις παραδοσιακά κακές προθέσεις του Υπουργείου του οποίου οι κλήσεις σε διαβούλευσης χαρακτηρίζονται de facto ανειλικρινείς κτλ. Ενώ των φοιτητών είναι πάντα αγνές...

Ήδη λοιπόν πριν μπούμε στην ουσία της συζήτησης, έχουμε θέσει αυθαίρετα τους όρους, το δίκαιο των εξεγέρσεων και το κακοπροαίρετο του Υπουργείου. Τίποτα από αυτά όμως δεν τεκμηριώνεται επαρκώς, η συζήτηση διεξάγεται εξάλλου σε μια ήδη κλειστή σχολή.

Τι κάνω λοιπόν εγώ που συμφωνώ με τον Παναγιώτη αλλά όχι με τις πρακτικές αντίδρασης που έμμεσα επιδοκιμάζει; Η κατάληψη είναι το ισχυρότερο όπλο στα χέρια της φοιτητικής κοινότητας, αν από τη Δευτέρα αποφασίσω να το χρησιμοποιήσω η Σχολή μου θα είναι ήδη δυο εβδομάδες κλειστή και το επίπεδο σπουδών μου ήδη σημαντικα υποβαθμισμένο.

Πώς να εμπιστευτώ τις παρατάξεις που με καλούν να συμπαραταχθώ μαζί τους κόντρα στο νομοσχέδιο όταν αυτές δείχνουν τέτοια αδιαφορία στους θεσμούς εκπροσώπησης των φοιτητικών συλλόγων; Πώς να εμπιστευτώ αυτούς που γεμίζουν τα αμφιθέατρα των παράνομων γενικών συνελεύσεων με δέντρα των οποίων η γνώμη είναι σημαντικότερη από τη δική μου;

Πώς να βγω στους δρόμους κόντρα στο νομοσχέδιο όταν στην πρώτη γωνία της πορείας θα ακουστούν συνθήματα για το ΔΝΤ, το ΝΑΤΟ και τον πόλεμο στο Αφγανιστάν;

Τέλος, πώς θα συζητούσα εγώ με τον Παναγιώτη αν δεν υπήρχε αυτό το blog; Τη Σχολή μου την έκλεισαν χωρίς να με ρωτήσουν...

6 σχόλια:

  1. ρε που πήγε το σχόλιό μου;; δεν πειράζει θα στο πω από κοντά γιατί βαριέμαι να το ξαναγράφω..

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. 1. "το άρθρο του Παναγιώτη κατηγορεί όσους πιστεύουν ότι οι φοιτητές αντιδρούν δίχως λόγο κι αιτία, ο ίδιος έγραψε ότι οι περισσότεροι φοιτητές δεν είναι ενήμεροι για τις εξελίξεις! Η αντίφαση προφανής όπως προφανής είναι και η ξεκάθαρη διάθεση του κειμένου να δικαιολογήσει τις αυτοκαστροφικές πρακτικές που επιλέγουν ξανά οι παρατάξεις της Αριστεράς για να διαμαρτυρηθούν κόντρα σε ένα πραγματικά μέτριο νομοσχέδιο"

    Με μόνη επιφύλαξη ότι θεωρώ καταστροφικό το νομοσχέδιο, και όχι απλώς μέτριο, δεν έχω απάντηση σε αυτή σου την άποψη. Πρόκειται -κατά μία έννοια- περί αντιφάσεως. Ναι μεν οι ενημερωμένοι φοιτητές που αντιδρούν το κάνουν δικαιολογημένα, πλην όμως ελάχιστοι είναι ενημερωμένοι και αυτό είναι το μεγαλύτερο δράμα.

    2. "Η σχολή κλειστή λοιπόν και οι φοιτητές όχι ενημερωμένοι. Πώς θα ενημερωθούν; Μέσα από τα αγωνιστικά status εκείνων που αναζητούν με το ζόρι "της γενιάς μας τα Πολυτεχνεία";

    Προφανώς και αυτό το επιχείρημα πετάει φωτιές. Πώς θα πληροφορηθεί τα συμβαίνοντα ο ανενημέρωτος φοιτητής με κλειστή σχολή; Δυστυχώς, μόνη μου ελπίδα είναι ότι τις ελεύθερες αυτές μέρες ο φοιτητής της Νομικής δεν θα τις αφιερώσει αποκλειστικά στην ανάπαυση και τη διασκέδαση, αλλά θα περάσει μία βόλτα και από την κατειλημννένη σχολή, ή εν πάση περιπτώσει θα αναζητήσει από εφημερίδες και blogs κάποιου είδους ενημέρωση.

    3."Τι κάνω λοιπόν εγώ που συμφωνώ με τον Παναγιώτη αλλά όχι με τις πρακτικές αντίδρασης που έμμεσα επιδοκιμάζει; Πώς να εμπιστευτώ τις παρατάξεις που με καλούν να συμπαραταχθώ μαζί τους κόντρα στο νομοσχέδιο όταν αυτές δείχνουν τέτοια αδιαφορία στους θεσμούς εκπροσώπησης των φοιτητικών συλλόγων; Πώς να εμπιστευτώ αυτούς που γεμίζουν τα αμφιθέατρα των παράνομων γενικών συνελεύσεων με δέντρα των οποίων η γνώμη είναι σημαντικότερη από τη δική μου;"

    Αν "ο συντάκτης του κειμένου ξεχνάει να αναφέρει ορισμένα πράγματα", η σιωπή του αυτή δεν έχει κατ' ανάγκην το νόημα της έμμεσης επιδοκιμασίας, ούτε συγκεκριμένων πρακτικών, ούτε συγκεκριμένων διαδικασιών. Μπορεί μάλιστα να διαφωνεί με αυτές και γι' αυτό να τις περνάει "στα γρήγορα". Εν πάση περιπτώσει, το κείμενο εντοπίζει την προσοχή του στο περιεχόμενο του προσχεδίου νόμου και όχι στις πρακτικές των παρατάξεων. Σε κάθε περίπτωση πάντως, ενώ διαφωνώ με το πρόσφατο κλείσιμο της Νομικής, διαφωνώ και με τους συλλήβδην αναθεματισμούς των παρατάξεων, των γενικών συνελεύσεων και των εκεί παρισταμένων, ως δέντρων, παράνομων, αυθαίρετων και αντιδραστικών. Πιστεύω βαθειά ότι η εξυγίανση των διαδικασιών στη σχολή μπορεί να έλθει μόνο με τη μαζική εισροή σε αυτές ανένταχτων και νέων φοιτητών. Η δυναμική μιας αυξημένης και καθολικής συμμετοχικότητας μπορεί όχι μόνο να διορθώσει τα όποια κακώς κείμενα των παρατάξεων. Μπορεί ακόμα και να τις καταστήσει περιττές.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. 4. "Ήδη λοιπόν πριν μπούμε στην ουσία της συζήτησης, έχουμε θέσει αυθαίρετα τους όρους, το δίκαιο των εξεγέρσεων και το κακοπροαίρετο του Υπουργείου. Τίποτα από αυτά όμως δεν τεκμηριώνεται επαρκώς, η συζήτηση διεξάγεται εξάλλου σε μια ήδη κλειστή σχολή."

    Εδώ τα πράγματα είναι περισσότερο ξεκάθαρα. Δεν δίνω δίκιο στις εξεγέρσεις των φοιτητών, ως μορφή αντίδρασης. Λέω απλώς ότι -σε μια πρώτη φάση- είναι εύλογα τα αιτήματα. Οι διαδικασίες που ακολουθήθηκαν ανά σχολή και σύλλογο ποικίλουν. Ως προς τη δική μας, νομίζω ότι μπορούσαμε πολυυυυυυ καλύτερα... (βλ. και το πρόβλημα της συζήτησης σε κλειστή σχολή, όπως επισήμανες).

    Πάντως το μόνο που δεν κάνω είναι δίκη προθέσεων του Υπουργείου. Δεν ψυχανεμίζομαι την κακή προαίρεση του Υπουργείου αλλά την αποκαλύπτω και την τεκμηριώνω. Επαναλαμβάνω, 30 σελίδες γραπτού κειμένου, στο οποίο απαριθμούνται πάνω από 15 κριτήρια αξιολόγησης πανεπιστημίων και στο οποίο περιγράφονται λεπτομερειακά τα όργανα του νέου πανεπιστημίου, οι αρμοδιότητές τους, ο τρόπος ανάδειξης, τα ζητήματα του προσωπικού και όλες οι προϋποθέσεις εκλογής του δεν είναι πλαίσιο διαλόγου. Να πάω να κάνω τί στο διάλογο; Να συζητήσω αν θα είναι συμβουλευτική ή σύμφωνη η γνώμη των καθηγητών μου στην ανάδειξη του Πρυτάνεως από το διορισμένο Συμβούλιο;

    Όποιος Υπουργός θέλει αληθινό διάλογο, γράφει ένα κείμενο το πολύ πολύ 10 σελίδων, με τις γενικές κατευθύνσεις, και καλεί την Πανεπιστημιακή κοινότητα να το συζητήσουν. Δεν κάνω δίκη προθέσεων. Λέω απλώς ότι διάλογος επί προαποφασισμένων ζητημάτων δεν μπορεί να γίνει.

    Π.Τ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. @ Κώστας Σερδάρης

    Δεν έχω ιδέα που πήγε το σχόλιο, δεν το διάβασα πάντως κάπου.

    @ Παναγιώτης Τσιάλας

    Στο πρώτο σου σχόλιο καταλαβαίνω ότι στην ουσία συμφωνούμε, όπως συμφωνούμε και στο ότι το νομοσχέδιο δεν πρέπει να περάσει.

    Μια ένσταση μόνο για το φινάλε του πρώτου σχολίου. Δεν είπα ότι όλοι οι παριστάμενοι είναι δέντρα αλλά τα δέντρα αποδεικνύονται πάντα πολύ χρήσιμα στην επιχειρηματολογία που θέλει κάθε συνέλευση...νομιμοποιημένη.

    Στο δεύτερο σχόλιο τώρα, όσο εύλογα κι αν είναι τα όποια αιτήματα απαιτούν και ένα συγκεκριμένο αριθμό φοιτητών να τα πιστεύει ώστε να προχωρήσουμε στην κατάλειψη της Σχολής.

    Το ότι κάποιος έχει δίκιο δεν καθιστά τις πρακτικές τους απαραιτήτως κατάλληλες για την περίσταση.

    Όσο για τις προθέσεις του Υπουργείου, είναι εμφανές ότι αντιμετωπίζεις πολύ πιο καχύποπτα από ότι τις προθέσεις των μειοψηφιών που έκλεισαν τη Σχολή.

    Η φράση "Όποιος Υπουργός θέλει αληθινό διάλογο, γράφει ένα κείμενο το πολύ πολύ 10 σελίδων" είναι λιγάκι μέτρια για το σαφές βάθος τη σκέψης σου.

    Χαίρομαι πάντως πολύ για τον διάλογο μας.

    Σκέψου να τον κάναμε κάποτε στο βήμα μιας Γ.Σ κι όχι σε ένα blog...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Πέρα από τα νομικά, βλέπε πιθανή αντισυνταγματικότητα νομοσχεδίου σχετικά με το αυτοδιοίκητο, στα πολιτικά δεν έχω ακούσει καμία σοβαρή κριτική στο νέο νόμο.

    Αυτά που ακούω είναι ότι τα πανεπιστήμια πρέπει να αποφασίζουν αυτόνομα για όλα τα ζητήματα( για καταπολέμηση διαπλοκής, πελατειακών σχέσεων, προαγωγή ημετέρων κλπ κουβέντα), να παίρνουν όσα λεφτά θέλουν από το κράτος(βλέπε κυρίαρχο επιχείρημα ότι πρέπει να χρηματοδοτούνται σύμφωνα με τις ανάγκες τους(που φυσικά θα τις κρίνουν τα ίδια) από το κράτος, όχι στην αξιολόγηση κλπ), να μην μπορούν να λάβουν μη κρατικές επιχορηγήσεις, να συμμετέχουν οι φοιτητές στη διοίκηση(είδαμε πόσο ωφέλησε αυτή η πολιτική το δημόσιο πανεπιστήμιο), πόσο κακό θα είναι να διοικούν το πανεπιστήμιο μάνατζερ.

    Ευχαριστούμε, δεν θα πάρουμε.

    Και πάλι καλά που παραδέχεσαι ότι οι περισσότεροι φοιτητές είναι άσχετοι, παρ' όλα αυτά κλείνουν τη σχολή με το ζόρι στους υπόλοιπους. Για το καλό μας βέβαια, μην το ξεχνάμε αυτό...

    Ο.Θ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. @ Μ.Μ.: Δεδομένου ότι διαφωνείς με αυτό το νομοσχέδιο, το οποιο χαρακτηρίζεις μέτριο, ποιες είναι οι πρόσφορες μέθοδοι αντίδρασης κατά την άποψή σου;

    @ Ο.Θ.: Κανείς δεν εμπόδισε κανένα να πάει σε καμία ΓΣ. Όποιος δεν συμμετέχει σε μια ΓΣ, αναλαμβάνει και την υποχρέωση να αποδεχθεί αυτό που θα αποφασίσουν οι άλλοι γι' αυτόν. Αυτό δε λέγαμε και στις εκλογές;
    Για τα οικονομικά των ΑΕΙ , ας περιμένουμε το σχετικό κείμενο του Π.Τ. το οποίο αναμένεται!

    ΑπάντησηΔιαγραφή