Σελίδες

6 Δεκεμβρίου 2010

Ακραίος νεο-φιλελευθερισμός επικρατεί στους Φοιτητικούς Συλλόγους

Του Ερρίκου Μελισσινού

Με αφορμή το κείμενο διαβούλευσης που προήλθε από το υπουργείο παιδείας, πολλές σχολές τελούν υπό κατάληψη, που σημαίνει ότι δεν παρέχουν τα κανονικά τους καθήκοντα στους φοιτητές. Χιλιάδες πολιτικοί ερμηνευτές και διανοούμενοι προσπαθούν να ερμηνεύσουν τις παραπάνω ενέργειες των φοιτητών, οι οποίοι σε πολλές σχολές συνεπικουρούνται και από καθηγητές. Κάποιοι λένε ότι όλα αυτά είναι μία προσπάθεια της ακαδημαϊκής κοινότητας να αντισταθεί στις άθλιες πολιτικές που σχεδιάζει για την Ελλάδα η Τρόικα. Άλλοι λένε ότι οι φοιτητές δεν αντέχουν άλλο την προσπάθεια ιδιωτικοποίησης των δημοσίων πανεπιστήμιων που είχε τόσο αρνητικά αποτελέσματα με το γνωστό νόμο Γιαννάκου και θέλουν να πουν ένα ηχηρό: «Ως εδώ και μη παρέκει», σε αυτή τη νέα άνευ προηγουμένου προσπάθεια της κυβέρνησης να ιδιωτικοποιήσει το δημόσιο πανεπιστήμιο. Τέλος κάποιοι άλλοι είπαν ότι το βασικό στο οποίο θέλει να αντιταχθεί η ακαδημαϊκή κοινότητα είναι σε αυτή την απαράδεκτη και αντισυνταγματική προσπάθεια της κυβέρνησης να καταργήσει τελείως την αυτοδιοίκηση του Πανεπιστημίου, ώστε να μπορεί ανενόχλητη να εξυπηρετεί τα ιδιωτικά συμφέροντα των δικών της ανθρώπων.

Όλες όμως οι παραπάνω αναλύσεις βλέπουν το περιτύλιγμα και αρκούνται στις πρώτες εντυπώσεις αυτού του κινήματος. Αν κάποιος ψάξει λίγο βαθύτερα το θέμα θα αντιληφθεί ένα απίστευτο βάθος συνειδητοποίησης, στο οποίο έχει φθάσει η ακαδημαϊκή κοινότητα και το οποίο την οδηγεί σε καινούργια μονοπάτια.

Πρώτον...

...η άποψη ότι οι φοιτητές αντιτίθενται στις προσπάθειες ιδιωτικοποίησης του πανεπιστημίου πέφτουν αμέσως στο κενό, καθώς το κείμενο διαβούλευσης δεν έχει καμία σχέση με ιδιωτικοποίηση. Αντίθετα προτείνεται καινούργιο όργανο, το συμβούλιο, το οποίο προβλέπεται να έχει αρμοδιότητα για πάρα πολλά θέματα. Τα μέλη του θα προέρχονται από το ίδιο το πανεπιστήμιο και θα εκλέγονται άμεσα, ενώ θα υπάρχουν και εξωτερικά μέλη, ώστε να υπάρχει πάντοτε η αναγκαία εκείνη σχέση μεταξύ του πανεπιστημίου και της υπόλοιπης κοινωνίας, ώστε να παίζει πάντοτε το πανεπιστήμιο ένα σημαντικό και δημιουργικό ρόλο στη ζωή του κάθε πολίτη. Επίσης περιγράφεται μία μεγάλη θεσμική αλλαγή, ώστε να αποκτήσουν πολύ μεγαλύτερη ποιότητα οι ίδιοι οι καθηγητές μέσω ενός συστήματος κινήτρων.

Δεύτερον, η άποψη ότι η ακαδημαϊκή κοινότητα θέλει να περιορίσει την επέμβαση του κράτους και της κυβέρνησης στο αυτοδιοίκητο επίσης δεν ευσταθεί. Αυτό είναι το πιο εύκολο να διαπιστωθεί, καθώς το υπουργείο προτείνει να αποποιηθεί της σημαντικότερης αρμοδιότητας που έχει έως τώρα ως υπουργείο. Δύο από τις τρεις προτάσεις που κάνει σχετικά με αυτό το θέμα περιέχουν τη σύσταση ανεξάρτητης αρχής που θα είναι υπεύθυνη για τη χρηματοδότηση των πανεπιστημίων βάσει κριτηρίων ποιότητας. Αντί δηλαδή να δίνει το υπουργείο όσα χρήματα θέλει στην κάθε σχολή χωρίς κανένα περιορισμό και έλεγχο αυτής της αρμοδιότητας και με απόλυτη δυνατότητα εύνοιας των πιο καλά δικτυωμένων σχολών, αντίθετα στο νέο σύστημα προτείνεται να εισαχθούν αντικειμενικά κριτήρια τα οποία θα εφαρμόζονται όχι από το υπουργείο παιδείας, αλλά από ανεξάρτητη αρχή. Περίτρανη απόδειξη ότι οι φοιτητές δεν ενδιαφέρονται για τη διαφύλαξη του αυτοδιοικήτου είναι ότι δεν επιβεβαιώνουν την προτίμησή τους στις δύο από τις τρεις προτάσεις και τελικά μπορεί να ισχύσει η τρίτη, σύμφωνα με την οποία θα συνεχίσει το υπουργείο να κρίνει πόσους πόρους θα απορροφήσει η κάθε σχολή με δυντάτητα να συνεχίσει το ρουσφέτι και η ευνοικορατία.



Η άποψη τέλος ότι οι φοιτητές αντιτίθενται στην τρόικα είναι επίσης σαθρή. Πρώτον γιατί χωρίς κάποια μεταρρύθμιση ή κάποια αλλαγή στην παιδεία η τρόικα δεν αφορά τους φοιτητές άμεσα -τουλάχιστον ως φοιτητές-. Δεύτερον δεν υπάρχει καμία εναλλακτική πολιτική που να προτείνεται από τις παρατάξεις που καταλαμβάνουν τις σχολές που να κινείται μέσα στα πλαίσια του πολιτικού και διαπραγματευτικού εφικτού. Κάποιες παρατάξεις μιλούν για ευρωομόλογο, αυτό όμως το προτείνει και ο ίδιος ο πρωθυπουργός χωρίς να βρίσκει ανταπόκριση η πρότασή του, το μόνο που μας μένει είναι καταρχήν το μνημόνιο αντί της χρεοκοπίας.

Στην πραγματικότητα, λοιπόν, αντί για όλα αυτά είναι η νεοφιλελεύθερη και συγκεκριμένα η ακραία νεοφιλελεύθερη ιδεολογία η οποία κινεί τους φοιτητές. Οι απλοί φιλελεύθεροι αλλά και οι μετριοπαθείς νεοφιλελεύθεροι πιστεύουν ότι καταρχήν δεν είναι καλό το γεγονός ότι χρησιμοποιούμε τους εξαναγκαστικούς μηχανισμούς του κράτους για να πάρουμε λεφτά από τους φορολογουμένους, ώστε να χρηματοδοτήσουμε μία δημόσια και δωρεάν παιδεία για όλους (και τους πλούσιους και τους φτωχούς). Η άποψή τους όμως είναι ότι, αφού το κάνουμε που το κάνουμε, πρέπει να σεβόμαστε απόλυτα αυτά τα χρήματα. Δεν είναι δυνατόν κατά την άποψή τους να παίρνεις αναγκαστικά τα χρήματα που κέρδισε με την εργασία του κάποιος, υποτίθεται για να παράσχεις παιδεία και την ίδια στιγμή αντί να παρέχεται παιδεία, να είναι κατειλημμένες οι σχολές λόγω π.χ. μίας απόφασης 170 ατόμων (σε μία σχολή χιλιάδων).

Αντίθετα οι φοιτητές, ακολουθώντας την ακραία νεοφιλελεύθερη άποψη, πιστεύουν ότι το δημόσιο πανεπιστήμιο είναι αδιέξοδο και δε θεωρούν ότι μπορει ποτέ να σωθεί. Για αυτό το λόγο στις προτάσεις του υπουργείου για τη βελτίωσή του δε δέχονται κανέναν διάλογο για την καλυτέρευση του επικείμενου νομοσχεδίου, ώστε αυτό να μην έχει κανένα  στοιχείο που να μπορεί να θίξει το ανεξάρτητο δημόσιο πανεπιστήμιο, επίσης δεν προτείνουν ούτε κάτι τελείως διαφορετικό στο υπουργείο σχετικά με το μέλλον του δημόσιου πανεπιστημίου. Πολύ απλά γιατί δεν πιστεύουν ότι το δημόσιο πανεπιστήμιο μπορεί να έχει μέλλον προς όφελος των φοιτητηών και της κοινωνίας. Θεωρούν ακριβώς, σύμφωνα με τη νεοφιλελεύθερη ιδεολογία, ότι η παθολογία του είναι ακριβώς ότι το πανεπιστήμιο είναι δημόσιο. Και επίσης, ακριβώς επειδή είναι ριζοσπαστικά υπέρ του νεοφιλελυθερισμού, θέλουν να φθάσουν το δημόσιο πανεπιστήμιο στο απόλυτο αδιέξοδο. Για αυτό μπλοκάρουν οποιαδήποτε προσπάθεια βελτίωσής του και για αυτό άλλωστε το καταλαμβάνουν. Θέλουν, πρώτον, να κρατήσουν το δημόσιο πανεπιστήμιο κλειστό (την ώρα που τα ιδιωτικά ΚΕΣ λειτουργουν κανονικότατα) ώστε να δείξουν ότι αυτό δεν μπορεί να διασφαλίσει με κανένα τρόπο τις υπηρεσίες του απέναντι στους φοιτητές που θέλουν να κάνουν μάθημα. Δεύτερον, θέλουν να μας δείξουν ότι το δημόσιο πανεπιστήμιο είναι τόσο κακής ποιότητας και ότι εκμεταλλέυεται τόσο πολύ τα λεφτά των φορολογουμένων, που στην πραγματικότητα είτε λειτουργεί είτε όχι κάνεναν δεν ενδιαφέρει. Και αυτό επειδή έτσι και αλλιώς δεν προσφέρει τίποτα και ούτε μπορεί να προσφέρει τίποτα ποτέ.

Έτσι οι φοιτητές δείχνουν να επιθυμούν την πλήρη κατάρρευση του δημόσιου πανεπιστημίου και αυτό επειδή θέλουν να αντικατασταθεί το δημόσιο πανεπιστήμιο από ιδιωτικά πανεπιστήμια, καθώς θεωρούν ότι μόνο αυτά μπορούν να σέβονται τους φοιτητές τους και να λειτουργούν με σχέδιο, σοβαρότητα και πρόγραμμα.

Αυτή η νέα νεοφιλελεύθερη διάθεση των φοιτητών είναι αρκετά ενδιαφέρουσα και σίγουρα θα ανοίξει μία νέα σελίδα στην πολτική ζωή του τόπου και μένει να δούμε αν αυτή η ιδεολογική στροφή που συντελείται θα είναι προς το καλύτερο ή το χειρότερο. Φαντάζομαι βέβαια ότι οι παρατάξεις είναι αρκετά συνειδητοποιημένες, όταν ακολουθούν με τέτοια συνέπεια αυτή την ιδεολογία και ασφαλώς θα ξαφνιαζόμουν αν καταλάβαινα ότι θεωρούν ότι ακολουθούν άλλα ιδεολογικά ρεύματα...

Υ.Γ. Πολλοί από αυτούς επίσης απορρίπτουν το μνημόνιο προτείνοντας αναδιαπραγμάτευση του χρέους στη θέση του. Αυτό επίσης εκφράζει την ακραία νεοφιλελύθερη θέση που απορρίπτει τους μηχανισμούς στήριξης και το ΔΝΤ, καθώς θεωρούν ότι δεν πρέπει η όποια αλληλεγγύη να αναιρεί τη διεθνή ευθύνη και ανεξαρτησία των κρατών, γιατί πιστεύουν ότι αυτό κάνει κακό και σε αυτούς που προσφέρουν αλλά και σε αυτούς που δέχονται την αλληλεγγύη.    

13 σχόλια:

  1. Πιστεύω πως αυτό το κείμενο είναι ικανό να προκαλέσει πολλαπλά εγκεφαλικά σε κάθε ΕΑΑΚιτη, Κνιτή κλπ...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Θα σας πετάξουμε καμια μέρα έξω από τη σχολη για να δείτε τι θα πει "πολιτικος προβληματισμος".
    Φασισταρια!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Συγγνώμη..αν κατάλαβα καλά οι φοιτητές που προτείνουν καταλήψεις και μαζικοποιούν το κίνημα το κάνουν επειδή διέπονται απο νεοφιλελεύθερη ιδεολογία; Γιατί αν κατάλαβα καλά τότε έχω 3 ερωτήσεις:1)έχεις πατήσει ποτέ σε Γ.Σ., συντονιστικό κατάληψης και πορεία;
    2)πόσο εξελιγμένη φαντασία πρέπει να έχεις για να γράφεις αυτά που γράφεις;
    3)ελα πες μου ψηφίζεις Πασοκ ε; Αν κάνω λάθος διορθώστε με.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Ακραία πιθανό να διάβασες το Κείμενο Διαβούλευσης της Διαμαντοπούλου και να μην κατάλαβες Χριστό!
    Όσο για το τι λεν οι φοιτητές που συμμετέχουν στο κίνημα, είναι σίγουρο ότι δεν έχεις πάρει χαμπάρι.

    Νόμιζα ότι οι νεοφιλελεύθεροι είχατε να πείτε κάτι πιο έξυπνο, απ' το να κάνετε παιχνιδάκια με τις λέξεις και τις έννοιες, αλλά έχω βαρεθεί να διαβάζω βλακείες.

    Απαντάτε σε φανταστικά επιχειρήματα -είτε αυτά δεν υπάρχουν, είτε δεν τα καταλαβαίνετε, είτε αρνείστε να τα καταλάβετε.

    Η πλάκα είναι ότι μιλάς για τους φοιτητές λες και εσύ είσαι εξωγήινος!

    Τέλος, οι νεοφιλελεύθεροι τιμητές των πάντων θα ήταν σκόπιμο να περάσουν από καμιά Γενική Συνέλευση για να μας αραδιάσουν τις εξυπνάδες τους, απ' το να κάνουν εκ του ασφαλούς κριτική απ' το ιντερνετικό τους θεωρείο.

    Και τέλος, το επίπεδο του blog αρχίζει να πέφτει. Όχι άλλο κάρβουνο. Δεν έχει να κάνει με το τι θες να πεις. Έχει να κάνει κυρίως με το πώς το λες.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. apo to ena akro sto allo pas edw mesa se auto to blog! eleos

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. φιλε ανωνυμε σιχαινομαστε τα ιδεολογικα στεγανα..γι'αυτό το κάνουμε.Α και για να μη βαριόμαστε!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Έτσι, για μεσοβέζικα συναινετικά κείμενα αλλού. Εδώ μόνο άσπρο-μαύρο ;)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Κι εγώ διαφωνώ με το κείμενο, αλλά πρώτον κριτήρια δεν μπορούν να υπάρξουν αλλά ακόμα και αν καταλήγαμε σε αυτά, ποιος θα έπαιρνε την ευθύνη να τα εφαρμόσει;
    Πιστεύω ότι ο καλύτερος τρόπος για την αναβάθμιση του μπλογκ είναι η ενεργός συμμετοχή όλων των μελών σε αυτό, και νομίζω πως αυτό ήδη έχει αρχίσει να συντελείται. Και συνιστά αναβάθμιση το γεγονός ότι για πρώτη φορά εκπληρώνεται ένας από τους στόχους αυτού του ιστολογίου, δηλαδή το γεγονός ότι για το ίδιο ζήτημα εκφράζονται από τους συντάκτες πολλές διαφορετικές απόψεις. Και ειδικά για το κρίσιμο θέμα των επικείμενων αλλαγών στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, το μπλογκ αυτό μπορεί να αποτελέσει χώρο ζωντανού διαλόγου μεταξύ των φοιτητών, ελλείψει άλλων.
    Αν υπάρχει μια προτροπή προς όλους, αυτή είναι: μιλήστε άφοβα!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Αναστάση, το επίπεδο του blog άρχισε να πέφτει από τότε που σου δόθηκε το δικαίωμα να το μολύνεις με τα νοσηρά σου κομματικά ιδεολογήματα και τις στρατευμένες και μισαλλόδοξες τοποθετήσεις σου.
    Αν σε ενοχλεί η πολυσυλλεκτικότητα του blog, αφοσιώσου σε κάποιο άλλο. Σε κάποιο που γράφουν μόνο μετανάστες για παράδειγμα. Τους Έλληνες άλλωστε δεν τους πολυεκτιμάς ως παρέα όπως μας έχεις γνωστοποιήσει σε άρθρο σου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. ΡΕ ΜΑΛΑΚΕΣ,ως ποτε θα παιζουμε με τις λεξεις?Ας ξαναγυρισουμε στους κανονες του΄΄σκεφτομαι και γραφω'':αμα δεν ξερω τι σημαινει νεοφιλελευθερος δεν γραφω τη λεξη''.Ελεος!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. Θα σας πετάξουμε καμια μέρα έξω...
    Φασισταρια!


    Όλος ο υπαρκτός ψυχο-σουρεαλισμός σε μία πρόταση!

    ΑπάντησηΔιαγραφή