Σελίδες

19 Ιανουαρίου 2010

Όταν η αισθητική συγκρούστηκε με την αξιοπρέπεια.


Του Παναγιώτη Τσιάλα

Το περιστατικό, όπως παρουσιάστηκε από το free-press και όπως το διάβασα σε δεκάδες ιστοσελίδες, έχει κάπως έτσι: Το βράδυ της 2ας Ιανουαρίου, δύο αγόρια αισθάνθηκαν την αυθόρμητη ανάγκη να φιληθούν στο μπαρ Grande Dame της οδού Περσεφόνης. Το φιλί αυτό εξαγρίωσε τον σερβιτόρο του καταστήματος, ο οποίος άρχισε να κατσαδιάζει με έντονο ύφος τους δυο νέους, απαιτώντας την αδιαπραγμάτευτη αποχώρησή τους από το μαγαζί. Το ζευγάρι, έχοντας τη συμπαράσταση και άλλων θαμώνων, αρνήθηκε φυσικά να φύγει και ζήτησε να δει την ιδιοκτήτρια. Η τελευταία, μόλις πληροφορήθηκε το περιστατικό, εφρύαξε με τη συμπεριφορά των δύο, και έσπευσε να τους αφορίσει, οικτίροντας παράλληλα τον εαυτό της, επειδή «κατάντησε» να διευθύνει ένα κατάστημα που έχει πήξει στους γκέι.

Μέχρις εδώ καμία έκπληξη. Δέχομαι ότι διαβάζοντας το δημοσίευμα κυριεύτηκα από μιαν οργή, ένα θυμό, και μια ξεχειλίζουσα αγανάκτηση για τον καθωσπρεπισμό και την υποκρισία της κοινωνίας μας, έκπληξη όμως δεν μου προκάλεσε. Ειλικρινά, πολύ θα το ‘θελα να επρόκειτο για ένα συμβάν περιθωριακό και ασύνηθες, μια μέλαινα οπή στο συνεχές της Αθηναϊκής καθημερινότητας. Δυστυχώς όμως, αποτελεί κοινό μυστικό ότι παρόμοια κρούσματα ομοφοβικής συμπεριφοράς αναπαράγονται ισομορφικά σε όλα τα επίπεδα της κοινωνικής συμβίωσης με αξιοσημείωτη ένταση. Από τις οικογενειακές σχέσεις και την εκπαίδευση, μέχρι τους εργασιακούς χώρους και τους χώρους διασκέδασης, η δημόσια θέα δύο ατόμων του ίδιου φύλου σε τρυφερές περιπτύξεις προκαλεί άπωση και αμυντικά σύνδρομα στους κύκλους της συντηρητικής ελληνικής κοινωνίας. Γι΄ αυτό -άλλωστε- και δεν αιφνιδιάστηκα καθόλου στο άκουσμα της αντίδρασης του σερβιτόρου και της ιδιοκτήτριας. Καταχώρησα, δε, στη μνήμη μου το όλο περιστατικό κάπως έτσι: Άλλος ένας ανεγκέφαλος σερβιτόρος και άλλη μία συντηρητική καταστηματάρχης τη λένε σε ένα ζευγάρι γκέι αγοριών που –άκουσον άκουσον- ετόλμησαν να φιληθούν σε ένα μπαρ. «Τι το συνηθέστερο Παναγιώτη; Ποιος ο λόγος να αναζητείς το πρωτοφανές εκεί που δεν υπάρχουν παρά μόνο βαρετές κανονικότητες; Απλώς γύρνα σελίδα!», συλλογιστικά...

...για να μείνω – λίγο αργότερα- ενεός όταν διάβασα στα ίδια δημοσιεύματα ότι το συμβάν έλαβε χώρα σε κατάστημα του Γκαζίου, περιοχή διάσημη για την ανεκτικότητά της και απρόσβλητη από πάσης φύσεως σεξιστικά ή μισαλλόδοξα συμπτώματα. Όπως όλοι γνωρίζουμε, το Γκάζι αποτελεί στις μέρες μας το τελευταίο αθηναϊκό καταφύγιο για την αγωνιώσα γκέι κοινότητα. Εκεί διασκεδάζουν, εκεί συγχρωτίζονται, εκεί εκδηλώνονται και εκεί εκφράζονται χωρίς φόβο και πάθος τα ομόφυλα ζευγάρια, μακριά από τα επικριτικά και ενοχοποιητικά βλέμματα της νέο-πουριτανής κοινωνίας. Απ' ό, τι φαίνεται, όμως, ακόμα και σε αυτή τη φαινομενικά προστατευόμενη ζώνη βρήκε χώρο, να τρυπώσει και να ανθήσει η βιομηχανία του κοινωνικού ρατσισμού. Προς Θεού, μη με θεωρήσετε ουρανοκατέβατο ή εξωγήινο. Αντιλαμβάνομαι ότι για την Ελλάδα πρόκειται! Δεν περιμένεις να δεις το ανέσπερο άστρο του προοδευτισμού να ανατέλλει σε αυτή τη μίζερη Βαλκανική γωνία! Ωστόσο, από κάποιο σημείο και μετά, αρχίζεις να αγανακτείς, παρακολουθώντας τόσο μίσος να ξεβράζεται, κι εσύ καθηλωμένος να μην κάνεις απολύτως τίποτα για να βοηθήσεις, ενώνοντας κάπως τη φωνή σου.


Έλεος πια! Ας πάρει είδηση η αρτηριοσκληρωτική κοινωνία μας πως κινδυνεύει να ξεπεραστεί από τις ίδιες τις εξελίξεις. Ας αντιληφθούν επιτέλους οι πάσης φύσεως ταγοί της εσωστρέφειας και της περιχαράκωσης, πως οτιδήποτε βρίσκεται έξω από τα παραδεδομένα σύνορα δεν είναι κατ’ ανάγκην εχθρικό τερέν. Δε λέω. Είναι σημαντικό πράγμα να προφυλάσσει κανείς την αισθητική του από την ακαλαισθησία και την ασκήμια. Είναι όμως, ακόμα σπουδαιότερο, να μπορεί –όταν χρειάζεται- να την αναμορφώνει και να την αναπλάθει σύμφωνα με τις νέες ανάγκες. Το σπουδαιότερο, να μην την θέτει ποτέ ίσα και όμοια με τον αυτοσεβασμό, την αυτοεκτίμηση και την ελευθερία ενός άλλου συνανθρώπου να ζει τη ζωή του, όπως ο ίδιος επιλέγει.

Δε θα ισχυριστώ υποκριτικά ότι μου είναι εύκολο να προσαρμόσω την αισθητική μου, ώστε να αφομοιώσει την εικόνα δύο υπερηλίκων ανδρών που φιλιούνται. Ούτε θα αποτραβήξω αδιάφορα το βλέμμα μου από την κοινωνική πραγματικότητα, αρνούμενος να δω ότι η εκδίωξη του ομόφυλου ζευγαριού από το μπαράκι, μπορεί όντως να ικανοποίησε το ηθικό συναίσθημα του "οικογενειάρχη" της διπλανής παρέας. Μπορώ όμως να συμπεράνω με απόλυτη βεβαιότητα, ότι για να επιτευχθούν όλα αυτά, το βράδυ της 2ας Ιανουαρίου η καλή διάθεση, η αξιοπρέπεια και ο ψυχικός κόσμος δύο νεαρών αγοριών έγιναν θρύψαλα σαν πετροβολημένη τζαμαρία και συνετρίβησαν. Τους αξίζει;

Υ.Γ 1. --> Από τη σύντομη έρευνα που έκανα στο διαδίκτυο προέκυψε ότι το συγκεκριμένο μαγαζί είναι γνωστό στον τύπο και για παλαιότερη ανάρμοστη συμπεριφορά: http://www.tovima.gr/default.asp?pid=2&ct=67&artid=251089&dt=18/01/2009

Υ.Γ.2 --> Και, αν μου το επιτρέπετε, παραθέτω ένα απόσπασμα από μία πρόσφατη συνέντευξη σε έναν ελεεινό δημοσιογράφο. Αρκεί να δείτε το πρώτο 1.30 λεπτό.

16 σχόλια:

  1. αν αναλογιστουμε οτι αυτοι οι χυδαιοι ανθρωποι που θελουν να λεγονται δημοσιογραφοι διαμορφωνουν καθημερινα το πολιτικο μας κριτηριο δεν ειναι να απορει κανεις ουτε για την εξαρση του ρατσισμου που παρατηρουμε γυρω μας ουτε για το επιπεδο της πολιτικης μας ζωης... εαν η ψηφος μου συνδεεται αμεσα και εξαρταται απο κρισιμα και ουσιωδη ζητηματα οπως οι σεξουαλικες προτιμησεις του εκαστοτε υποψηφιου η απο την προθεση του να διακηρηξει και να γνωστοποιησει καθε πτυχη της προσωπικης του ζωης -οπως αφηνει να εννοηθει η ερωτηση του δημοσιογραφου-τοτε δεν μπορω να προσδοκω τιποτε περισσοτερο απο μια πολιτεια που θυμιζει τηλεοπτικο πανελ,μεσημεριανη εκπομπη,ιερα εξεταση και μεσαιωνα.Κατερινα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Στην Ελλάδα δεν έχει παραδεχτεί ούτε ένας πολιτικός ότι είναι ομοφυλόφιλος... ούτε ένας έτσι για το γαμώτο! Τη στιγμή μάλιστα που όλοι ξέρουν για μερικούς... Θυμίζω τις περιπτώσεις του δημάρχου του Βερολίνου και του Υπ.Εξ. της Γερμανίας Γ. Βέστερβελε! Εδώ ακόμα και ο Ν. Κακλαμάνης είχε απαγορεύσει την διεξαγωγή του gay parade στην Κλαυθμώνος! Τι να περιμένουμε δηλαδή από άλλους; Δυστυχώς παραμένουμε μια βαθύτατα συντηρητική χώρα που αρνείται να αντικρύσει κατάματα την πραγματικότητα...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Πράγματι έχουμε μείνει πολύ πίσω σ'αυτό το θέμα. Πολύ ωραίο κείμενο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Το περιβάλλον δεν είναι ευνοϊκό προς την ειλικρινή στάση πάντως. Μάλλον η υποκρισία επιβραβεύεται.

    Συμφωνώ απόλυτα με τα γραφόμενα, πολύ εύστοχο κείμενο.

    ΥΓ. Η μέλαινα οπή με πέθανε.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Όντως ευστοχότατο..Δεν έκανε όμως καμία αναφορά και για μας τους κτηνοβάτες. Δεν μου επιτρέπουν να κάτσω καν στο ίδιο τραπέζι με την κατσίκα μου.

    Πόσο μάλλον να τη φιλήσω!! Αυτό κι αν είναι ρατσισμός. Ελπίζω την επόμενη φορά ως προοδευτικό blog που είστε να κάνετε αναφορά για εμάς τους κτηνοβάτες.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Δυστυχώς αγαπητέ ανώνυμε είμαστε εξίσου ρατσιστές και διόλου προοδευτικοί: στις αναφορές μας σε υποκείμενα απαιτούμε την ύπαρξη ελάχιστου επιπέδου ΙQ.

    Κι όσο κι αν η κατσίκα σας ενδέχεται να πληροί την παραπάνω προϋπόθεση, τρέφω μεγάλους ενδοιασμούς κατά πόσον συμβαίνει το ίδιο με εσάς...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Ένα πολύ σύντομο τελεσίγραφο για τον φίλο ανώνυμο:

    Ομολογώ πως δεν μου αρέσει να εξισώνω τους ανθρώπους με τα ζώα. Το βρίσκω ανάρμοστο και εξαιρετικά υποτιμητικό να συγκρίνεις τα δικαιώματα του τετράποδου με εκείνα του ανθρώπου.

    Παρά ταύτα, επίτρεψέ μου φίλε ανώνυμε να παρατηρήσω -με αρκετή δόση σιγουριάς- πως αν ένα νεαρό αγόρι φιλήσει το σκύλο του σε μια καφετέρια, δεν θα το διώξουν αυτοστιγμεί...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. http://www.youtube.com/watch?v=cDkievJ7w68&feature=related
    Σύνταγμα ρεεεεεε!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. http://www.youtube.com/watch?v=CMZuSOyS5Vw&feature=related
    Βάλτε και gay αγγελίες...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Markar γι' αυτό υπάρχουν οι μαύρες τρύπες! Για να σε πεθαίνουν!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Αφού είπαμε να το ξεφτιλίσουμε:
    γιατί δεν βγαίνει ο Δούρος στο τηλέφωνο, οεο;
    http://www.youtube.com/watch?v=DQtbC79c2WE

    Επίσης να βγουν στο τηλέφωνο ο Καρπετόπουλος κι ο Πανούσης, ο Πανούτσος τελοσπάντων, αν είναι άντρες-κι ο Φιλντισόπουλος αν είναι άντρας-να βγούνε τώρα στο τηλέφωνο.

    Τέλος, ο Νικολακόπουλος καλώς έφαγε ξύλο. Στα ίσα και να ξαναφάει.
    http://www.youtube.com/watch?v=jeCWTlcx6RU&feature=related

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Πολύ καλό άρθρο Παναγιώτη!
    Δυστυχώς αντιλήψεις και συμπεριφορές που θα έπρεπε να αφομοιωθούν αρμονικά από οποιαδήποτε σύγχρονη δημοκρατική κοινωνία αποτελούν καθημερινό επίδικο. Ενδεικτικό δε της "αρτηριοσκληρωσης" της κοινωίας μας συνιστά το γεγονός ότι η ανεκτικότητα ως προς της σεξουαλικές προτιμήσεις είναι factum σε κοινωνίες που θεωρούμε συντηρητικές(π.χ. Αγγλια) ή λιγότερο ανεπτυγμένες πνευματικά-πολιτισμικά(π.χ Αμερική)σε σχέση με εμάς τους συνεχιστές του Σωκράτη και του Πλάτωνα. Εδώ δε διαφαίνεται η εκλεκτική συγγένεια προγονοπληξίας(ως στέβλωση των Μεγάλων Ελλήνων διανοητών), εθνικισμού(ως υποβάθμιση των άλλων πολιτισμών, του "αλλότριου") και μισαλλόδοξης ομοφοβίας και ρατσισμού(ως απαξίωση και διάθεση εξάλειψης του ξένου ή της "φυσικής παρέκλισης"). Η καρδιά βέβαια όλων αυτών είναι ένα πράγμα: ο ολοκληρωτισμός που αλαζονικά ανατροφοδοτείται και λαμβάνει ποικίλες εκφάνσεις και μορφές.
    Και ακριβώς εδώ ανακύπτει το ερώτημα τι πράττουμε εμείς.
    Τα αίτια του φαινομένου είναι κοινωνικά το ίδιο και η απάντηση του.
    Το εν λόγω περιστατικό δε καταδεικνύει ότι η χειραφέτηση του ανθρώπου, καθώς και η επιδίωξη διασφάλισης της ανθρώπινης αξιοπρέπειας αποτελούν ένα ακατάπαυστο αγώνισμα. Και απ΄αυτή τησ σκοπία έχει ξεχωριστή σημασία ότι ανέδειξες(ιδιαίτερα γλαφυρά) ένα έλασσον (μα και τόσο μείζον) περιστατικό της αθηναϊκής καθημερινότητας.
    Μία μόνο ερώτητση: ο μάκης είναι πράγματι ελεεινός αλλά στο βίντεο που ανάρτησες(δεν έχω δει την εκπομπή)υποβάλει ένα (κατά τη γνώμη μου) λογικό ερώτημα που δεν είναι σεξιστική ή ομοφοβική ίσως μικροπολιτική αλλά ίσως και έντιμη: γιατί κάποιος να υποκρίνεται (να λέει την ομοφιλοφιλία κουσουρι, να απαγορεύει τη gay parade ή να κάνει εικονικό γάμο)μόνο και μόνο για να διασφαλίσει πάσης φύσεως κοινωνικές απολαβές. Αυτοί οι πάσης φύσεως "ταγοί" δε φέρουν τεράστιο μερίδιο ευθύνης για αυτήν την εκμεταλλευτική συνθήκη; Δεν συνιστά η συμπεριφορά τους μία υποκριτική συμπεριφορά;

    υγ: προτείνω την ταινία milk με τον Σον Πεν για συναφή προβληματισμό.

    Σταύρος Μακρής

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. Πλακα πλακα να πω κι εγω οτι δε μου φανηκε τοσο τραγικο το βιντεακι, ισως ειμαστε προκατειλημμενοι επειδη ξερουμε το λαϊκιστικο στυλ του Μακη...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. Ειμαι παιδόφιλος και δεν μπορώ να εκφραστώ ελεύθερα φιλώντας παθιάρικα στο στόμα τον 15χρονο εραστή μου

    Θελω αμεσα να μου δοθεί το δικαίωμα να έχω ελεύθερη σχεση με τον ανήλικο κολλητό μου

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. Σταύρο και lvpb είναι πρωτοφανές να συντάσσεστε με τις πρακτικές του Μάκη. Εντάξει είπαμε πως είναι περίεργο κανείς πολιτικός να μην έχει δηλώσει δημοσίως την ομοφυλοφιλία του αλλά αυτό απέχει πολύ από αυτό που προτείνετε. 1ο δικαίωμα είναι η αξιοπρέπεια του ατόμου και κανείς για οιονδήποτε σκοπό δεν δύναται να την χρησιμοποιήσει για να επιτύχει τους σκοπούς του. Αλίμονο αν εξαναγκάζαμε τους gay να ομολογήσουν την ιδιαιτερότητα τους για να μην διαιωνίζεται ο ρατσισμός στην ελληνική κοινωνία...! Αυτά είναι αδιανόητα μέτρα. Αυτό που πρέπει να κάνεις είναι να πολεμήσεις τις ρατσιστικές αντιλήψεις, να αποδείξεις τις αντιφάσεις και τα αδιέξοδα τους και όχι να παραβιάσεις την "ιδιωτικότητα" των δημοσίων προσώπων, να τους χρησιμοποιήσεις ως ευτελή μέσα για να επιτύχεις τον σκοπό σου. Αν ο Σπηλιωτόπουλος μιλήσει ανοιχτά καλώς να το κάνει. Αλλά δεν έχει κανένα δικαίωμα ο "Χείριστος" να τον εξαναγκάσει σε κάτι τέτοιο.

    Υ.Γ.: Το milk είναι μέτρια ταινία, η ερμηνεία όμως του Σον Πεν μοναδική!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  16. Παρακαλώ τον ανώνυμο να ξεκαθαρίσει ποια είναι η μείζων διαταραχή που τον κατατρύχει, η κτηνοβασία, η παιδοφιλία ή ο διχασμός προσωπικότητας;

    ΑπάντησηΔιαγραφή