Σελίδες

9 Μαρτίου 2010

Γράμμα στους φιλελεύθερους φίλους...


Του Λεωνίδα Καραδήμου

Είμαι ο πρώτος που θα συμφωνήσει ότι η κυριότερη των αιτιών που οδήγησαν την ελληνική οικονομία στον όλεθρο είναι το γιγαντιαίο, ρουσφετολογικό και δυσλειτουργικό ελληνικό δημόσιο. Βάζω επίσης το χέρι μου στη φωτιά για το ότι, με τον τρόπο που λειτουργούσε όλα τούτα τα χρόνια, η ελληνική οικονομία αποστρεφόταν την καινοτομία, πάγωνε την πρωτοβουλία, έπνιγε τον υγιή ανταγωνισμό και τιμωρούσε το κέρδος. Είμαι ακόμη ο τελευταίος που θα αναμασήσει τα περί εχόντων και κατεχόντων (στη θέση των οποίων άλλωστε ενδεχομένως να βρισκόμουν ήδη στη Μεγαλόνησο, το Πριγκιπάτο ή το Μεγάλο Δουκάτο) και με το Κεφάλαιο του Μαρξ ανά χείρας θα βγω έξω από τη Βουλή να κραυγάσω ''I still hate Thatcher'' (ή μήπως Merkel;).

Ακόμη και να συμφωνούσα σε όλα, η αλήθεια είναι πως ανέκαθεν έβρισκα τις πορείες μιαν αναποτελεσματική και παρωχημένη μορφή αντίθεσης στις αποφάσεις του κράτους, μιαν ακραία έκφραση βεβιασμένου και μαζικοποιημένου φιλελευθερισμού δηλαδή.
(Κι αφού οι αριστεροί φίλοι έβγαλαν σπυράκια κι αποφάσισαν να εγκαταλείψουν ήδη το κείμενο, ας απευθυνθώ στο target group καθ'αυτό)

Κανείς δεν αμφιβάλλει, εντούτοις, ότι η συγκυρία κάθε άλλο παρά την εμμονή στις αγκυλώσεις του καθενός απαιτεί. Δε χρειάζεται να στραφεί κάποιος στους θεωρητικούς της μετανεωτερικότητας και του τέλους των ιδεολογιών για επιχειρήματα, καθώς το πειστικότερο απ'όλα είναι η ίδια η απτή πραγματικότητα, που απαιτεί συναίνεση ακόμη και σε νεοκεϋνσιανές πολιτικές.

Φυσικά και προσωπικά τάσσομαι κριτικά και όχι καθολικάυπέρ των ληφθέντων περιοριστικών μέτρων, τα οποία θεωρώ αναγκαία μολονότι ανεπαρκή (και με πολλά ελαττώματα, όπως και με πολλά σημεία που θίγουν και εμένα τον ίδιο), δεδομένης όμως της ανακοίνωσής τους urbi et orbi συνιστώ ψυχραιμία και επισημαίνω πως είναι απλώς άσκοπες -αν όχι εθνικά επιζήμιες- οι πιέσεις για ακόμη περισσότερα στην παρούσα συγκυρία.

Τώρα που επιτέλους αποφασίστηκαν από την κυβέρνηση και έγιναν αποδεκτά από τους Ευρωπαίους εταίρους μας, στοίχημα αποτελεί πρωτίστως η εφαρμογή τους (implimentation) και δευτερευόντως η κατά το μάλλον δυνατόν αποδοχή τους από τη διεθνή αγορά. Η οποία θα θεωρήσει -εάν θεωρήσει- την Ελλάδα αξιόπιστη ως επενδυτικό προορισμό κυρίως βάσει της συνέπειας μεταξύ λόγων και έργων και σε καμιά περίπτωση βάσει των ταλαντεύσεών της.


Επιπλέον, προσωπικώς θεωρώ στη δεδομένη συγκυρία χρήσιμη την εφαρμογή (και) νεοκεϋνσιανών αναπτυξιακών μέτρων και ρυθμίσεων. Είναι γεγονός πως από πολλούς θεωρούνται ανορθόδοξα και μακροπρόθεσμα τείνουν να αποβαίνουν βλαπτικά. Λυπάμαι, αλλά είναι επίσης γεγονός πως μακροπρόθεσμα θα είμαστε όλοι νεκροί. Και πως δε χρειάζονται τώρα επιδείξεις πυγμής αιτία μεταχρονολογημένης δικαίωσης κατ'έικόνα του ΚΚΕ, ούτε εύκολα αναθέματα στην κακή σοσιαλδημοκρατία.

Εκείνο που χρειάζεται, αντίθετα, είναι το να δοθεί έμφαση στο πώς -διότι (και) τέτοιες νεοκεϋνσιανές συνταγές η έχουσα τη δεδηλωμένη πλειοψηφία κυβέρνηση (ως verbis σοσιαλιστική) είναι βέβαιον ότι θα εφαρμόσει. Στην αξιολόγηση δηλαδή καθεμιάς από τις θεσμικές αποφάσεις καθ'εαυτές, αλλά και της εφαρμογής τους κατά τρόπο όσο το δυνατόν πιο ορθολογικό, διαφανή και με κριτηρια πέραν των κομματικών.

Δεν μπορείτε να απαιτείτε το τέλειο, ιδίως τη στιγμή που η παράταξη την οποίαν οι περισσότεροι εξ υμών εξακολουθείτε να στηρίζετε αντί της κατηγορηματικής απόρριψης της εξεταστικής επιτροπής για την οικονομία αντιπρότεινε, ωθούμενη από τις ίδιες ακριβώς μικροκομματικές σκοπιμότητες, τη σύσταση επιτροπής από το 1981 ή έχει ορίσει ως συντονιστή του συνδικαλιστικού της τομέα ένανα άνθρωπο που ακόμη και κατά τα χρόνια της ''ήπιας προσαρμογής'' ωρυόταν σε καθημερινή βάση στα παράθυρα κατά των ''αντιλαϊκών επιθέσεων''...

2 σχόλια:

  1. Μία απλή σημείωση.

    Λέμε συχνά ότι η διαφθορά του ελληνικού κράτους είναι εκείνη που το έσπρωξε στην κρίση, ώστε πλέον να απειλείται μέχρι και με πτώχευση. Πράγματι η διαφθορά είναι ένα μείζον πρόβλημα που πρέπει όντως να παταχθεί. Πλην όμως δεν οδήγησε η διαφθορά στην κρίση αλλά οι ίδιες οι ανεπάρκειες του συστήματος της ελεύθερης αγοράς.

    Πάρτε την Ιρλανδία, η οποία βρέθηκε πρόσφατα στην ίδια μοίρα με την Ελλάδα. Διήλθε μιαν τεράστια κρίση, καίτοι δεν έχει κανένα σύμπτωμα διαφθοράς. Ας μην μπερδευόμαστε: Η διαφθορά είναι ένα πολύ κακό σπυρί αλλά δεν ευθύνεται αυτή για την κρίση. ΝΑΙ, συντελεί στη διόγκωση της σπατάλης και στην κατάπτωση του πολιτικού συστήματος στα μάτια των πολιτών. Κρίση όμως δεν δημιουργεί από μόνη της.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Να ξέρουμε τι λέμε: όχι και "μιαν ακραία έκφραση βεβιασμένου και μαζικοποιημένου φιλελευθερισμού" οι πορείες. Οι φιλελεύθεροι (που κακώς εξισώνεις με όσους υπάγονται στη ΝΔ- η ΝΔ είναι Χριστιανοδημοκρατικό κόμμα, λαϊκή δεξιά, όχι φιλελεύθερο κόμμα - ας λέει ό,τι θέλει ο Σαμαράς) δεν βιαζόμαστε και δεν εξαναγκάζουμε κανένα και είμαστε πρώτιστα υπέρ της ατομικής έκφρασης- οι πορείες είναι για όσους πιστεύουν στις συλλογικότητες ΠΑΝΩ και ΠΡΩΤΑ από τα δικαιώματα του ατόμου, αντίθετα δηλ. από ό,τι πιστεύουμε οι φιλελεύθεροι και ΔΕΝ αποτελεί από τις πρώτες μας επιλογές αυτός ο τρόπος έκφρασης. Όσο για τις κεϋνσιανές επιταγές, δεν νομίζω ότι στ' αλήθεια έχεις διαβάσει ούτε τι έλεγε ο Κέυνς, ούτε αν - και με τι τραγικά αποτελέσματα - εφαρμόστηκαν οι θεωρίες του στην Ελλάδα: Ο Ανδρέας Παπανδρέου εφάρμοσε ΑΚΡΙΒΩΣ αυτές τις θεωρίες μέχρι το 1985 και είδαμε (και είδε) τα αποτελέσματα. Ακόμη, αν αποτελεί δικαιολογία το τι έκανε η απελθούσα κυβέρνηση, για να δικαιολογήσει τις επιλογές της σημερινής, τότε γιατί π.χ. να μην αποτελεί δικαιολογία αντίδρασης ότι ο σημερινός υπουργός Οικονομίας, ο κ. Παπακωνσταντίνου, ήταν στην Επιτροπή που αποφάσισε τις προμήθειες της Siemens προ αμνημονεύτων ετών; Το γράμμα σου δεν απευθύνεται σε "φιλελεύθερους", αλλά σε οπαδούς της λαϊκής δεξιάς με τους οποίους πολλά μας χωρίζουν. Και κάτι τελευταίο ως σχόλιο για την επιλογή "κευνσιανών μέτρων" για την "ανάπτυξη": που ακριβώς είπαμε ότι θα βρει τα κεφάλαια το ελληνικό κράτος για να κάνει μεγάλα δημόσια έργα και να χρηματοδοτήσει την ανάπτυξη κατά το πρότυπο του Κέυνς; Μάλιστα... Αν μακροχρόνια θα είμαστε όλοι νεκροί, μπορούμε κάλιστα να κάτσουμε στ' αυγά μας και να κάνουμε τις πάπιες: γιατί να το συζητάμε, αφού θα πεθάνουμε; Το μυστικισμό και τα ινδουιστικής προέλευσης φιλοσοφικά ερωτήματα που έθεσε ο Κέυνς στο επίκεντρο των θεωριών του ας τα αφήσουμε στην άκρη καλύτερα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή